Pagina's

dinsdag 28 maart 2017

Tinny met een twist + fototutorial zoom met biais ad binnenkant

Op diezelfde trip naar de Petit Pan winkel, bracht Hannelore me ook dit bloemenstofje mee.
Heel erg fluo! Ik moest er precies toch wat aan wennen, maar Louise was meteen fan!
Zij content = ik content.
Ik ging voor het vertrouwde Tinny-patroon, zoals elk jaar in een maatje groter.
Om de bloemenprint wat te breken, rimpelde ik een restje van deze Petit Pan, uit hetzelfde kleurenpalet als de bloemen, en naaide dat ertussen.
U vindt hier een gelijkaardige tutorial, maar den met plooien ipv rimpelen, ik koos voor rimpelen.


Omdat ik een zoom van vier meter geen aangenaam klusje vind, met vijfduizend speldjes of de zoom instrijken, koos ik wederom voor een zoom met biais aan de binnenkant.
Daar heb ik maar één enkel speldje voor nodig, en vind ik veel handiger werken.
Ik heb hieronder even uitgeschreven hoe ik dat precies doe.
Je kan natuurlijk ook gewoon zichtbare biais nemen, dat is evenveel werk, maar vaak vind ik het leuker om hem niet aan de buitenkant te zien.


Detailfoto:



Tutorial zoomafwerking:

* Plooi het binnen van je biais even in, en start in een zijnaad, goede kant van de biais op de goede kant van je stof.


* Stik in het rechtse gootje/het gootje aan de buitenzijde, tot je een meter of vier verder bent.


* Overlap het einde van je biais over je begin, een kleine centimer, en hecht vast.


* Buitenste stukje biais over binnenste plooien.


* Dat ene speldje gebruiken.


* Nogmaals vier meter stikken, terwijl je de hele biais naar de binnenkant vouwt, aan de linkerkant van je biais, heel je rok rond.


* Klaar!

Een jurkje met véél zwier :).


3 opmerkingen:

  1. prachtig! Die cirkelrokken doen 't hem toch altijd he! En dat in zo'n prachig stofje dat kan niet anders dan scoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal leuk!
    Bedankt voor het bias aan zoom idee xx

    BeantwoordenVerwijderen